الجمعة، 24 أغسطس 2018

Monotheisme & semitic

  faisal       الجمعة، 24 أغسطس 2018
Monotheisme & semitic - Hallo sahabat faisal service elektrinic, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Monotheisme & semitic, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Monotheisme & semitic
link : Monotheisme & semitic

Baca juga


Monotheisme & semitic

Setiap ‘KEHIDUPAN’ terarah kepada jurusan2 tertentu. Sesuatu yang terjurus akan mengiakan ilmiah2 secara ta’sub dan akan mengadakan dogma2 penyerasian diri kearah jurusannya. Ia telah berkeputusan memegang jurusan ini sebagai satu kosep kehidupannya. Maka akan adalah kosep2 pertahanan sebagai perisai dari dicerobuhi. Dengan demikian teraturlah kehidupan masing2 dengan ciri2 tersendiri.( tok batin senoi)

Semit , Semitik atau budaya Semitik (dari " Shem " alkitabiah , Ibrani : שם ) adalah istilah untuk kumpulan etnik, kebudayaan atau kaum yang bercakap atau bercakap dalam bahasa-bahasa Semitik .
Pertama kali digunakan pada tahun 1770-an oleh ahli-ahli Göttingen Pusat Pengajian Sejarah , istilah yang berasal dari Sem , salah satu daripada tiga anak-anak Nuh dalam Kitab Kejadian ,  bersama-sama dengan syarat-syarat selari keturunan Ham dan Japhetites . Istilah ini kini sebahagian besarnya usang di luar linguistik.  Walau bagaimanapun, dalam bidang arkeologi, istilah ini kadang-kadang digunakan secara tidak rasmi sebagai "sejenis trengkas" untuk orang Semitik berbahasa purba .
Dalam perkauman klasifikasi Carleton S. Coon , orang-orang Yahudi telah dianggap sebagai ahli-ahli bangsa Caucasian , tidak jauh berbeza dalam penampilan untuk jiran Indo-Eropah , Northwest Caucasian , dan Kartvelian -speaking bangsa di rantau ini. Ketika kajian bahasa dikaitkan dengan kajian budaya , istilah ini juga menggambarkan agama-agama (suku Semitik kuno dan Abrahamik ) dan etnik - etnis berbahasa Semitik serta sejarah kebudayaan yang beragam ini yang dikaitkan dengan pengedaran geografi dan linguistik yang dekat.

Beberapa kajian genetik baru-baru ini telah menemui (dengan analisis DNA orang-orang Semitik yang bercakap) bahawa mereka mempunyai beberapa keturunan yang sama. Walaupun tiada hasil mitokondria umum yang signifikan telah dijumpai, hubungan Y-chromosomal antara orang-orang Semitik yang berbahasa Semitik di Timur Tengah seperti Arab , Yahudi , Mandaean , Samaritan , dan Asyur / Syriac telah menunjukkan pautan, walaupun terdapat perbezaan dari kumpulan lain ( lihat Y- kromosom Harun ).
Kajian DNA terhadap Yahudi dan Arab Palestin (termasuk Bedouin ) mendapati bahawa ini lebih dekat dengan satu sama lain berbanding dengan Arab jiran.
Kajian genetik menunjukkan bahawa orang-orang Yahudi moden (Ashkenazi, Sephardic dan Mizrahi khusus), Arab Levantine, Assyria / Syriac , Samaritans , Maronites , Druze , Mandaeans , dan Mhallami , semuanya mempunyai warisan Dekat Timur yang asli yang asli yang dapat dipetakan secara genetik kepada Crescent Fertile purba , tetapi sering juga memaparkan profil genetik berbeza antara satu sama lain, menunjukkan sejarah yang berbeza dari orang-orang ini.

semitic languange
Yang bahasa Semitik adalah satu cabang keluarga bahasa Afroasiatic yang berasal dari Timur Tengah . Bahasa Semitik dituturkan oleh lebih daripada 330 juta orang di seluruh Asia Barat , Afrika Utara dan Tanduk Afrika , serta komuniti ekspatriat yang sering di Amerika Utara dan Eropah , dengan komuniti yang lebih kecil di Caucasus dan Asia Tengah . Istilah ini mula-mula digunakan pada tahun 1780 oleh ahli-ahli Sekolah Sejarah Göttingen , yang menerbitkan nama dari Shem , salah seorang daripada tiga anak lelaki Nuh dalam Kitab Kejadian .
Image result for kata hikmah samawi
Bahasa Semitik yang paling banyak digunakan hari ini adalah (jumlah yang diberikan adalah untuk penutur asli sahaja) Arab (300 juta),  Amharic (22 juta), Tigrinya (7 juta), Bahasa Ibrani (~ / L1 orang), [8] Tigre (~ 1.05 juta), Aramaic (575,000 hingga 1 juta, sebahagian besarnya Assyrian orang fasih) dan Malta (482.880 orang).

Bahasa-bahasa semitik berlaku dalam bentuk bertulis dari tarikh sejarah yang sangat awal, dengan teks-teks Akkadian Timur dan Eblaite Timur (ditulis dalam skrip yang disesuaikan dari cuneiform Sumeria ) yang muncul dari abad ke-30 SM dan abad ke-25 SM di Mesopotamia dan Levant utara masing-masing. Satu-satunya bahasa yang dicapainya adalah Sumeria , Elamite (2800 SM hingga 550 SM) (kedua-dua bahasa pengasingan ), Mesir dan Lullubi yang tidak dikelaskan dari abad ke-30 BCE. Walau bagaimanapun, kebanyakan skrip yang digunakan untuk menulis bahasa Semitik adalah abjad  - sejenis skrip abjad yang menghilangkan beberapa atau semua vokal, yang boleh digunakan untuk bahasa-bahasa ini kerana konsonan-konsonan dalam bahasa Semitik adalah pembawa utama makna.

Di antaranya adalah huruf Ugaritic , Phoenician , Aramaic , Ibrani , Syriac , Arab , dan Arab Selatan . The skrip Ge'ez , yang digunakan untuk menulis bahasa Semitik Ethiopia dan Eritrea , secara teknikal Abjad suku kata  - satu abjad diubahsuai di mana vokal ditatatanda menggunakan diakritik markah ditambah kepada konsonan pada setiap masa, berbeza dengan bahasa Semitik lain yang menunjukkan tanda diakritik berdasarkan keperluan atau untuk tujuan pengenalan. Bahasa Malta adalah satu-satunya bahasa Semitik yang ditulis dalam skrip Latindan satu-satunya bahasa Semitik yang menjadi bahasa rasmi Kesatuan Eropah .

Bahasa Semitik terkenal kerana morfologi mereka yang tidak disambungkan . Maksudnya, akar kata tidak bersifat suku kata atau kata-kata, tetapi sebaliknya adalah set konsonan yang terpencil (biasanya tiga, menjadikan akar yang disebut tiga huruf ). Perkataan terdiri daripada akar tidak banyak dengan menambah awalan atau sufiks, melainkan dengan mengisi vokal antara konsonan akar (walaupun awalan dan sufiks sering ditambah). Sebagai contoh, dalam bahasa Arab, akar yang bermaksud "menulis" mempunyai bentuk ktb . Dari akar ini, kata-kata dibentuk dengan mengisi vokal dan kadang-kadang menambah konsonan tambahan, contohnya كتاب k i t ā b "book", كتبk u t u b "buku", كاتب k ā t i b "penulis", كتاب k u sabagai ā b "Penulis", كتب k a t a b a "dia menulis", يكتب ya kt u b u "dia menulis ", dan lain-lain.

Persamaan bahasa Ibrani, Arab dan Aramaik diterima oleh ulama Yahudi dan Islam sejak zaman pertengahan. Bahasa-bahasa itu sudah biasa dengan para sarjana Eropah Barat kerana hubungan sejarah dengan negara-negara Timur Jauh jiran dan melalui kajian Alkitab , dan analisis perbandingan bahasa Ibrani, Arab, dan Aramaik diterbitkan dalam bahasa Latin pada tahun 1538 oleh Guillaume Postel .  Hampir dua abad kemudian, Hiob Ludolf menggambarkan persamaan antara ketiga bahasa ini dan bahasa Semitik Ethiopia .  Walau bagaimanapun, tiada ulama yang menamakan kumpulan ini sebagai "Semitik".

Istilah "Semitik" telah dicipta oleh ahli-ahli Göttingen Pusat Pengajian Sejarah , dan secara khusus oleh Ogos Ludwig von Schlözer  (1781) dan Johann Gottfried Eichhorn (1787) pertama kali diperkenalkan nama " Semitik "pada akhir abad ke-18 untuk menunjuk bahasa-bahasa yang berkait rapat dengan bahasa Arab, Aram, dan Ibrani.  Pilihan nama berasal dari Shem , salah satu daripada tiga anak lelaki Nuh dalam kisah silsilah kitab Kejadian Alkitab ,  atau lebih tepatnya dari terjemahan Koine Yunani atas nama itu, Σήμ (Sēm). Eichhorn dikreditkan dengan mempopularkan istilah itu,  terutamanya melalui artikel 1795 "Semitische Sprachen" ( bahasa Semitik ) di mana dia membenarkan istilah terhadap kritikan bahawa bahasa Ibrani dan Kanaan adalah bahasa yang sama meskipun Kanaan menjadi " Hamitic " dalam Jadual Negara-negara :

Dalam Jadual Bangsa Mosaik , nama-nama yang disenaraikan sebagai Semit adalah nama semata-mata nama suku yang berbicara bahasa-bahasa Timur yang disebut dan hidup di Asia Barat Daya. Setakat yang dapat kita saksikan sejarah bahasa-bahasa ini kembali dalam masa, mereka selalu ditulis dengan silabograms atau dengan skrip abjad (tidak pernah dengan hieroglyphs atau pictograms ); dan legenda tentang penciptaan silabogram dan skrip abjad kembali ke Semit. Sebaliknya, semua orang yang disebut Hamiticmula-mula menggunakan hieroglif, sehingga mereka di sana sini, sama ada melalui hubungan dengan orang Semit, atau melalui penempatan mereka di antara mereka, menjadi akrab dengan silabograms atau skrip abjad, dan sebahagiannya mengadopsi mereka. Dilihat dari aspek ini juga, berkenaan dengan abjad yang digunakan, nama "Semitik bahasa" adalah betul-betul sesuai.

Sebelum ini, bahasa-bahasa ini telah dikenali sebagai " bahasa-bahasa Timur " dalam kesusasteraan Eropah. Pada abad ke-19, "Semitik" menjadi nama konvensional; Walau bagaimanapun, nama alternatif, "bahasa Syro-Arab ", kemudiannya diperkenalkan oleh James Cowles Prichard dan digunakan oleh beberapa penulis.

Orang-orang yang berbahasa Semit kuno
Terdapat beberapa lokasi yang dicadangkan sebagai tapak yang mungkin untuk asal-usul prasejarah bangsa Semitik: Mesopotamia, Levant, Mediterranean, Semenanjung Arab, dan Afrika Utara, dengan kajian Bayesian terbaru yang menyokong pandangan bahawa Semitik berasal dari Levant sekitar 3800 SM , dan kemudiannya juga diperkenalkan kepada Tanduk Afrika pada kira-kira 800 SM.

Bahasa Semitik diucapkan besar kawasan Timur Tengah dan Asia Minor semasa Zaman Gangsa dan Zaman Besi , pengesahan yang terawal menjadi East Semitik Akkadian daripada Mesopotamia dan selatan timur Anatolia tatanegara dari Akkad , Assyria dan Babylonia , dan juga Timur Semitik Eblaite bahasa kerajaan Ebla di Levant utara timur . Bermacam-macam bahasa-bahasa Semitic Kanaan Barat Laut yang berkait rapat termasuk Amorit, Edomite , Ibrani , Amonite , Moabite , Phoenicia ( Punic / Carthaginian ), Samaria , Ekronite dan Sutean , merangkumi apa yang sekarang Israel , barat, barat laut dan selatan Syria , Lubnan , wilayah Palestin , Jordan , semenanjung Sinai , yang semenanjung Arab dan dalam hal Phoenician, kawasan pantai Tunisia ( Carthage ),Libya dan Algeria , serta kemungkinan Malta juga. Ugaritic telah dituturkan dalam kerajaan Ugarit di utara Syria barat. Bahasa Arab Selatan (berbeza dari bahasa Arab yang terbukti kemudian ) dituturkan dalam kerajaan-kerajaan dilmun , Meluhha , Sheba , Ubar dan Magan , yang dalam istilah moden merangkumi sebahagian dari pantai timur Arab Saudi , dan Bahrain , Qatar , Oman dan Yaman . Bahasa-bahasa ini (dalam bentukGe'ez ) kemudian tersebar ke Tanduk Afrika sekitar abad ke-8 SM. Bahasa Arab dan Arab telah dibuktikan dalam sejarah Asyur sebagai wujud di semenanjung Arab utara dari abad ke-9 SM. Aramaik , bahasa Semitik Barat Barat yang pertama kali dibuktikan pada abad ke-12 SM di Levant secara beransur-ansur menggantikan bahasa-bahasa Semitik dan Kanaan Timur di seluruh Timur Dekat, terutamanya setelah diadopsi sebagai lingua franca dari Empayar Neo-Asyur yang luas (911-605 SM) oleh Tiglath-Pileser III pada abad ke-8 SM, dan dikekalkan oleh Empayar Neo-Babylonian yang berjaya danAchaemenid Empires .

Syriac , abad ke-5 BC Assyrian  keturunan Aram dari Mesopotamia yang digunakan di Syria timur laut , Mesopotamia dan selatan Anatolia ,  menjadi penting sebagai bahasa sastera dari awal Kekristianan pada abad ketiga hingga kelima dan terus ke awal Era Islam .

Dengan kemunculan penaklukan awal awal abad ke-7 dan lapan, bahasa Arab yang hampir tidak terkawal secara perlahan tetapi pasti menggantikan banyak (tetapi tidak semua) bahasa-bahasa dan budaya Semitik asli di Timur Dekat . Kedua-dua Timur Dekat dan Afrika Utara menyaksikan kemasukan orang-orang Arab Islam dari Semenanjung Arab , diikuti kemudian oleh Islam bukan-Yahudi Iran dan orang-orang Turki . Dialek-dialek Aramaik yang terdahulu secara beransur-ansur mula diketepikan, namun dialek keturunan Aramaik Timur (termasuk Akkadian yang dipengaruhi Assyrian Neo-Aramaic , Chaldean Neo-Aramaik ,Turoyo dan Mandaic ) bertahan hingga ke hari ini di antara orang Asyur dan Mandaeans di utara Iraq , Iran barat laut , Syria timur laut dan Turki tenggara , dengan sehingga satu juta penutur fasih. Aramaik Barat kini hanya dituturkan oleh beberapa ribu orang Kristian Syriac di Syria barat . Orang Arab menyebarkan bahasa Semitik Tengah mereka ke Afrika Utara ( Mesir , Libya , Tunisia , Algeria , Maghribi dan Sudan utaradan Mauritania ) di mana ia secara beransur-ansur menggantikan Mesir Coptic dan banyak bahasa Berber (walaupun Berber masih banyak terdapat di banyak kawasan), dan untuk satu masa ke Semenanjung Iberia ( Sepanyol moden , Portugal dan Gibraltar ) dan Malta .

Halaman dari Quran abad ke-12 dalam bahasa Arab
Dengan sokongan khalifah dan martabat status liturginya , bahasa Arab dengan cepat menjadi salah satu bahasa sastera utama dunia. Penyebarannya di kalangan orang ramai semakin lama, walau banyak (walaupun tidak semua) penduduk asli di luar Semenanjung Arab hanya secara beransur-ansur meninggalkan bahasa mereka yang berpihak kepada bahasa Arab. Sebagai Badwi suku menetap di kawasan ditawan, ia menjadi bahasa utama bukan sahaja pusat Arabia, tetapi juga Yemen, yang Fertile Crescent , dan Mesir . Kebanyakan Maghreb diikuti, terutamanya di belakang Banu Hilal's serangan pada abad ke-11, dan bahasa Arab menjadi bahasa asli banyak penduduk al-Andalus . Selepas kejatuhan kerajaan Nubia Dongola pada abad ke-14, Arab mula menyebar ke selatan Mesir menjadi Sudan moden ;
Image result for kata hikmah samawiTidak lama selepas itu, Beni assān membawa Arabisasi ke Mauritania . Sebilangan bahasa Arab Selatan yang berbeza dari bahasa Arab masih bertahan, seperti Soqotri , Mehri dan Shehri yang kebanyakannya dituturkan di Socotra, Yaman dan Oman, dan mungkin keturunan bahasa-bahasa yang digunakan dalam kerajaan purba Sheba , Magan , Ubar , Meluhha dan Dilmun .
Sementara itu, bahasa Semitik yang datang dari Arab selatan pada abad ke-8 SM mempelbagaikan di Ethiopia dan Eritrea , di mana, di bawah pengaruh Cushit yang berat , mereka berpecah kepada beberapa bahasa, termasuk Amharic dan Tigrinya . Dengan pengembangan Ethiopia di bawah dinasti Solomon , Amharic, yang sebelum ini merupakan bahasa tempatan yang kecil, tersebar di seluruh negara, menggantikan kedua bahasa Semitik (seperti Gafat ) dan bukan Semitik (seperti bahasa Weyto ), dan menggantikan Ge'ez sebagai bahasa sastera utama (walaupun Ge'ez tetap menjadi bahasa liturgis untuk orang Kristiandi rantau ini); penyebaran ini berterusan sehingga hari ini, dengan Qimant ditetapkan hilang dalam generasi yang lain.

Bahasa dan dialek Arab adalah bahasa asli majoriti dari Mauritania ke Oman , dan dari Iraq ke Sudan . Bahasa Arab klasik adalah bahasa Quran , ia juga dikaji secara meluas dalam dunia Islam bukan berbahasa Arab . Yang bahasa Malta adalah genetik keturunan pupus Siculo-Arab , pelbagai Bahasa Arab Maghreb sebelum ini dituturkan di Sicily . Huruf Malta moden didasarkan pada skrip Latin dengan penambahan beberapa huruf dengantanda diacritik dan digraf . Bahasa Malta adalah satu-satunya bahasa rasmi Semitik sebuah negara di dalam Kesatuan Eropah .

Secara kebetulan sebagai bahasa kedua jauh melebihi jumlah penceramah bahasa pertama kontemporari, beberapa bahasa Semitic hari ini adalah asas kesusasteraan suci beberapa agama utama dunia, termasuk Islam (Arab), Yahudi (Ibrani dan Aramaik), gereja-gereja daripada Syriac Kristian (Syriac) dan Ethiopian Kristian (Ge'ez). Berjuta-juta belajar ini sebagai bahasa kedua (atau versi kuno dari bahasa moden mereka): ramai orang Muslim belajar membaca dan membaca Al - Quran dan Yahudi berbicara dan mempelajari Ibrani Ibrani , bahasa Taurat , Midrash, dan tulisan suci Yahudi yang lain. Pengikut Assyrian etnik Church Assyrian Timur , Gereja Chaldean Katolik , Gereja Purba Timur , Gereja Assyrian Pentecostal , Gereja Assyrian Evangelical dan ahli Assyrian daripada Gereja Syriac Orthodox kedua-dua bercakap Mesopotamia timur Aramaic dan menggunakannya juga sebagai bahasa liturgi. Bahasa ini juga digunakan secara liturgi oleh para pengikut pengikut Maronite , Gereja Katolik Syriac dan beberapa orang Kristian Melkite . Bahasa Arab sendiri adalah bahasa liturgikal utama Kristian Ortodoks Orientaldi Timur Tengah, yang menyusun patriarkat Antioch , Yerusalem dan Alexandria . Mandaic kedua-duanya bercakap dan digunakan sebagai bahasa liturgis oleh orang Mandaeans .

Meskipun terdapat pengaruh bahasa Arab di Timur Tengah, bahasa-bahasa Semitik lain masih wujud. Ibrani Alkitabiah, lama pupus sebagai bahasa sehari-hari dan digunakan hanya dalam aktiviti sastera, intelektual, dan liturgi Yahudi, dihidupkan semula dalam bentuk yang diucapkan pada akhir abad ke-19. Ibrani moden adalah bahasa utama Israel , dengan bahasa Ibrani baki sebagai bahasa liturgi dan beasiswa agama Yahudi di seluruh dunia.

Beberapa kumpulan etnik yang lebih kecil, terutamanya orang Asyur, Yahudi Kurdish , dan Mandeans Gnostik, terus bercakap dan menulis bahasa Aramia Mesopotamia, terutamanya bahasa Neo-Aramaik yang berasal dari Syriac , di daerah-daerah yang bersamaan dengan Kurdistan ( utara Iraq , Syria timur laut , selatan timur Turki dan barat laut Iran ) dan Caucasus . Bahasa Syriac sendiri, keturunan bahasa Aramaik Timur (Mesopotamia Lama Aramaik), juga digunakan secara liturgis oleh orang Kristian Syriac di seluruh kawasan itu. Walaupun majoriti dialek Neo-Aramaik yang dituturkan hari ini berasal dari jenis Timur, Neo-Aramaik Barat masih dituturkan di 3 buah kampung di Syria.

Image result for kata hikmah samawi
Dalam Yemen dan Oman yang dikuasai Arab , di selatan rantau Semenanjung Arab, beberapa puak terus bercakap bahasa Arab Selatan moden seperti Mahri dan Soqotri . Bahasa-bahasa ini sangat berbeza dari kedua-dua dialek Arab di sekelilingnya dan dari bahasa-bahasa lama (yang tidak berkaitan tetapi sebelum ini dianggap berkaitan) dari inskripsi Arab Selatan Kuno .

Secara sejarah dikaitkan dengan tanah air semenanjung Arab Selatan Lama , yang hanya satu bahasa, Razihi , kekal, Ethiopia dan Eritrea mengandungi sejumlah besar bahasa Semitik; yang paling banyak digunakan adalah Amharic di Ethiopia, Tigre di Eritrea , dan Tigrinya di kedua-duanya. Amharic adalah bahasa rasmi Ethiopia. Tigrinya adalah bahasa kerja di Eritrea. Tigre dituturkan oleh lebih sejuta orang di utara tanah rendah dan pusat Eritrean di bahagian timur Sudan. Sebilangan bahasa Gurage dituturkan oleh penduduk di kawasan semi-pergunungan Ethiopia barat daya, sementara Harari adalah terhad kepada bandar rayaHarar . Ge'ez kekal sebagai bahasa liturgi untuk kumpulan Kristian tertentu di Ethiopia dan di Eritrea

Monotheisme (Tauhid)
Monoteisme telah ditakrifkan sebagai kepercayaan pada kewujudan hanya satu tuhan yang menciptakan dunia, adalah semua yang berkuasa dan campur tangan di dunia.  Definisi monoteisme yang lebih luas adalah kepercayaan pada satu tuhan.  Pembezaan boleh dibuat antara monoteisme eksklusif, dan monoteisme inklusif dan pluralisme ( panentheistic ) monoteisme yang, sambil mengiktiraf pelbagai tuhan yang berbeza, mempostulatkan beberapa perpaduan asas.

Monoteisme dibezakan dari henotheism , sistem keagamaan di mana orang percaya menyembah satu tuhan tanpa menafikan bahawa orang lain boleh menyembah dewa yang berbeza dengan kesahihan yang sama, dan monolatrisme , pengiktirafan kewujudan banyak tuhan tetapi dengan penyembahan yang konsisten hanya satu dewa. Istilah "monolatri" mungkin pertama kali digunakan oleh Julius Wellhausen .
Takrifan yang lebih luas tentang tauhid itu menyerupai tradisi Bábism , Iman Bahá , Hindu Hindu , Cao Dai (Caodaiisme) , Cheondoisme (Cheondogyo) , Kekristianan , Deism , Eckankar , sekte Hindu seperti Shaivism dan Vaishnavism , Islam , Judaisme , Mandaeisme , Rastafari , Seicho no Ie , Sikhisme , Tengrism (Tangrism), Tenrikyo (Tenriism) ,Yazidisme , dan Zoroastrianisme , dan unsur-unsur pemikiran pra-monoteistik ditemui dalam agama - agama awal seperti Atenisme , agama Cina purba , dan Yahwisme .

Perkataan monoteisme berasal dari bahasa Yunani μόνος ( monos ) yang bermaksud "tunggal" dan θεός ( theos )  yang bermaksud " tuhan ".  Istilah Inggeris pertama kali digunakan oleh Henry More (1614-1687).
Tuntutan yang seakan-monoteistik kewujudan tarikh dewa universal kepada Umur lewat Gangsa , dengan Akhenaten 's Hymn Great kepada Aten . Kecenderungan ke arah monoteisme muncul semasa tempoh Vedic  di Iron Age Asia Selatan. The Rigveda mempamerkan tanggapan monisme daripada Brahman , terutamanya dalam agak lewat buku kesepuluh ,  yang bertarikh awal Zaman Besi , contohnya dalam Sukta Nasadiya .

Semenjak abad keenam BCE, Zoroastria telah mempercayai kehebatan satu Tuhan di atas semua: Ahura Mazda sebagai "Pencipta Semua" dan yang pertama sebelum semua orang lain.  Walau bagaimanapun, Zoroastrianisme tidak begitu monoteistik kerana ia menghormati yazatas lain bersama Ahura Mazda. Sementara itu, teologi Hindu kuno adalah monist , tetapi tidak benar monoteistik dalam ibadah kerana masih mempertahankan kewujudan banyak tuhan, yang dipandang sebagai aspek satu Tuhan tertinggi, Brahman .  Sejumlah ahli falsafah Yunani kuno, termasukXenophanes dari Colophon dan Antisthenes percaya pada monisme polytheistik yang serupa yang hampir kepada monoteisme, tetapi jatuh pendek.  Yudaisme adalah agama pertama yang membayangkan tanggapan Tuhan monoteistik peribadi dalam konteks monis.  Konsep monoteisme beretika , yang memegang moralitas itu berasal dari Tuhan sahaja dan bahawa undang-undangnya tidak berubah, pertama kali terjadi dalam agama Yahudi ,  tetapi kini merupakan prinsip inti agama-agama monoteistik yang paling moden, termasuk Zoroastrianisme, Kristian, Islam, Sikhisme, dan Iman Bahá'í.

Menurut tradisi Yahudi, Kristian dan Islam, monoteisme adalah agama asal manusia; agama asal ini kadang-kadang disebut sebagai "agama Adam", atau, dalam istilah Andrew Lang , " Urreligion ". Para ilmuwan agama sebahagian besarnya meninggalkan pandangan itu pada abad ke-19 yang memihak kepada perkembangan evolusi dari animisme melalui politeisme kepada monoteisme, namun pada tahun 1974 teori ini kurang dipegang secara meluas, dan pandangan yang diubahsuai mirip dengan Lang menjadi lebih menonjol. [ perlu sebut harga untuk mengesahkan ] Ahli antropologi Austria Wilhelm Schmidt telah menodalkan Urmonotheismus, "asal" atau "tauhid yang primitif" pada tahun 1910-an.  Ia telah membantah [ oleh siapa? ] bahawa Judaisme , Kekristianan , dan Islam telah berkembang bertentangan dengan politeisme seperti mempunyai monoteisme falsafah Yunani.  Baru-baru ini, Karen Armstrong dan penulis lain telah kembali kepada idea suatu janjang evolusi bermula dengan animisme , yang berkembang menjadi syirik , yang berkembang menjadi Henoteisme , yang berkembang menjadi monolatry , yang berkembang menjadi tauhid yang benar.

Agama Abraham
Walaupun semua penganut agama Abraham menganggap diri mereka sebagai monoteis, ada juga yang berpendapat dalam agama Yahudi tidak menganggap Kristian sebagai bentuk monoteisme yang tulen (kerana doktrin Kristian Tritunggal), mengklasifikasikannya sebagai Shituf .  Islam juga tidak mengiktiraf Kristian zaman moden sebagai monoteistik, terutamanya disebabkan oleh doktrin Kristian Triniti, yang menurut Islam tidak menjadi sebahagian daripada agama Kristian monoteisme yang asal sebagaimana yang diajarkan oleh Yesus. Orang Kristian, sebaliknya, berpendapat bahawa doktrin Tritunggal adalah ungkapan mutlak tauhid yang menyatakan bahawa Trinitas tidak terdiri daripada tiga dewa yang berasingan , melainkan tiga orang , yang adaconsubstantially (sebagai satu bahan ) dalam satu Godhead tunggal .

Judaisme
Judaisme adalah salah satu agama monoteistik tertua di dunia.  Tuhan dalam agama Yahudi adalah ketat monoteistik, sesuatu yang mutlak, tidak boleh dibahagikan, dan tiada tandingan makhluk yang merupakan punca utama semua kewujudan. The Babylonian Talmud rujukan lain, "tuhan-tuhan asing" sebagai entiti yang tidak wujud yang manusia realiti sajalah tersilap dan kuasa.  Salah satu kenyataan yang paling terkenal Rabbinical Yahudi pada tauhid adalah Kedua Maimonides ' 13 Prinsip iman :

Tuhan, Penyebab semua, adalah satu. Ini tidak bermakna seseorang seperti dalam satu pasangan, sama ada seperti spesis (yang merangkumi banyak individu), atau satu seperti dalam objek yang terdiri daripada banyak elemen, atau sebagai satu objek mudah yang tidak dapat dibahagi-bahagikan. Sebaliknya, Tuhan adalah perpaduan tidak seperti kesatuan lain yang mungkin.

Ada dalam agama Yahudi dan Islam menolak idea Kristian monoteisme. Judaisme menggunakan istilah shituf untuk merujuk kepada penyembahan Tuhan dengan cara yang dianggap oleh Yudaisme sebagai monoteistik semata-mata (walaupun masih diperbolehkan untuk orang bukan Yahudi) dan bukannya politeistik (yang akan dilarang).

Di Israel Purba
Semasa abad ke-8 SM, penyembahan YHWH di Israel bersaing dengan banyak kultus lain, yang digambarkan oleh puak Yahwist secara kolektif sebagai Baals . Buku-buku tertua dari Alkitab Ibrani mencerminkan persaingan ini, seperti dalam kitab Hosea dan Nahum , yang pengarangnya meratapi " kemurtadan " orang Israel, mengancam mereka dengan murka Allah jika mereka tidak melepaskan kultus politeistik mereka.

Agama kuno Israel awalnya bersifat politeistik; orang Israel menyembah banyak dewa,  termasuk El , Baal , Asyera , dan Astarte . YHWH pada asalnya adalah tuhan kebangsaan daripada Kerajaan Israel dan Kerajaan Judah . Seiring berjalannya waktunya, kultus henotheistic Yahweh semakin bertambah militan dalam menentang penyembahan tuhan-tuhan lain. Kemudian, pembaharuan Raja Josiah mengenakan satu bentuk monolatrisme yang ketat. Selepas kejatuhan Yehuda ke Babilonia, sekelompok kecil imam dan ahli taurat berkumpul di sekeliling istana kerajaan yang diasingkan, di mana mereka mula mengembangkan konsep YHWH sebagai Tuhan tunggal dunia.

The Shema
Artikel utama: Shema Yisrael
Shema Yisrael ("Dengar, [O] Israel") adalah dua perkataan pertama dari satu bahagian Taurat , dan merupakan gelaran doa yang berfungsi sebagai pusat pelayanan sholat pagi dan malam . Ayat pertama merangkumi intipati monoteistik agama Yahudi: "Dengarlah, hai orang Israel: L ORD Allah kita, L ORD satu" ( Ibrani : שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה 'אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד ), yang terdapat dalam Ulangan 6: 4 , kadang-kadang Sebagai alternatif diterjemahkan sebagai "L ORD adalah Tuhan kita, L ORD sahaja".perkhidmatan dalam agama Yahudi, dan bacaan dua kali sehari sebagai mitzvah (perintah agama). Adalah tradisional untuk orang Yahudi mengatakan Shema sebagai kata-kata terakhir mereka , dan untuk ibu bapa mengajar anak-anak mereka untuk mengatakannya sebelum mereka tidur pada waktu malam.

Kristian
Artikel utama: Tuhan dalam Kekristianan dan Tritunggal

The Trinity adalah kepercayaan di dalam agama Kristian bahawa Tuhan adalah satu Tuhan pada dasarnya tetapi tiga orang: Allah Bapa , Tuhan Anak ( Jesus ), dan Allah Roh Kudus .
Di kalangan orang Kristian awal terdapat perdebatan besar mengenai sifat Ketuhanan , dengan beberapa menafikan penjelmaan tetapi bukan dewa Yesus ( Docetism ) dan yang lain kemudian menuntut konsepsi Arian tentang Tuhan. Walaupun sekurang-kurangnya satu sinode tempatan yang lebih awal menolak dakwaan Arius, isu Christological ini menjadi salah satu perkara yang ditujukan pada Majlis Pertama Nicaea .

Majlis Pertama Nicaea, yang diadakan di Nicaea (di Turki hari ini ), yang diselenggarakan oleh Kaisar Romawi Constantine I pada tahun 325, merupakan dewan uskup kerajaan Romawi pertama yang ekumenis [49] dan yang paling signifikan mengakibatkan seragam pertama Doktrin Kristian , yang dipanggil Kredo Nicene . Dengan penciptaan akidah ini, duluan telah ditubuhkan untuk majlis ekumenikal umum uskup uskup ( synods ) untuk mewujudkan pernyataan kepercayaan dan kanun ortodoksi doktrin - maksudnya untuk mentakrifkan kepercayaan umum untukGereja dan ucapkan idea sesat .

Salah satu tujuan dewan adalah untuk menyelesaikan perselisihan di Alexandria tentang sifat Yesus dalam hubungan dengan Bapa; khususnya, sama ada Yesus adalah bahan yang sama seperti Tuhan Bapa atau semata-mata dengan bahan yang serupa . Semua tetapi dua uskup mengambil posisi pertama; manakala hujah Arius gagal.

Tradisi ortodoks Kristian (Ortodoks Timur, Ortodoks Timur, Katolik Rom, dan kebanyakan Protestan) mengikuti keputusan ini, yang telah diperakui semula pada 381 di Majlis Pertama Constantinople dan mencapai perkembangan penuh menerusi kerja-kerja Bapa Cappadocian . Mereka menganggap Tuhan sebagai entiti tiga, yang disebut Trinitas, yang terdiri daripada tiga " orang ", Allah Bapa , Tuhan Anak , dan Allah Roh Kudus . Ketiga-tiga digambarkan sebagai "bahan yang sama" ( μοούσιος ).

Orang Kristian sangat menegaskan bahawa tauhid adalah pusat kepada iman Kristian, kerana Kredo Nicene (dan yang lain), yang memberikan definisi Kristian ortodoks mengenai Trinitas, bermula: "Saya percaya kepada satu Tuhan". Dari awal zaman Nicene Creed , 325 CE, pelbagai tokoh Kristian menganjurkan [3] misteri tiga tuhan -nature of God sebagai profesion iman normatif. Menurut Roger E. Olson dan Christopher Hall, melalui doa, meditasi, kajian dan amalan, masyarakat Kristian menyimpulkan "bahawa Tuhan mesti wujud sebagai perpaduan dan triniti", yang memodifikasi ini dalam dewan ekumenikal pada akhir abad ke-4.

Kebanyakan orang Kristian moden mempercayai Ketuhanan adalah tiga, yang bermaksud bahawa tiga orang Trinitas berada dalam satu kesatuan di mana setiap orang juga adalah Tuhan sepenuhnya. Mereka juga berpegang pada doktrin tuhan-tuhan Kristus Yesus sebagai Tuhan yang dijelmakan . Orang-orang Kristian ini juga tidak percaya bahawa salah satu daripada tiga tokoh ilahi adalah Tuhan sahaja dan yang lain dua tidak tetapi ketiga-tiga adalah Tuhan yang misterius dan satu. Agama Kristian lain, termasuk Unitarian Universalisme , Saksi-Saksi Yehuwa , Mormonisme dan lain-lain, tidak berkongsi pandangan mengenai Tritunggal.

Sesetengah agama Kristian, seperti Mormonisme , berpendapat bahawa Ketuhanan sebenarnya tiga individu berasingan yang termasuk Allah Bapa, Anak-Nya Yesus Kristus, dan Roh Kudus.  Setiap individu mempunyai tujuan yang berbeza dalam kewujudan manusia yang besar.  Tambahan pula, Mormon percaya bahawa sebelum Majlis Nicaea, kepercayaan utama di kalangan orang Kristian awal adalah bahawa Ketuhanan adalah tiga individu yang berasingan. Sebagai menyokong pandangan ini, mereka mengutip contoh-contoh kepercayaan Kristian awal dalam subordinationism .

Unitarianisme adalah gerakan teologi, dinamakan untuk pemahamannya tentang Tuhan sebagai satu orang, secara langsung berbeza dengan Trinitarianisme.

Islam
Artikel utama: Tuhan dalam Islam , Tawhid , dan Hanif

Kaligrafi Arab membaca "Allah, boleh kemuliaannya dimuliakan"
Dalam Islam, Tuhan ( Allāh ) adalah semua yang berkuasa dan mengetahui semua , pencipta, penyokong, penasihat dan hakim alam semesta.  Tuhan dalam Islam tegas tunggal ( tawhid ) unik ( wahid ) dan sememangnya Satu ( ahad ), semua-penuh belas kasihan dan maha kuasa.  Allah tidak ada tempat  dan Al - Qur'an menyatakan bahawa "Tidak ada penglihatan yang dapat memahami Dia, tetapi pemahamannya adalah atas semua penglihatan. Allah adalah di atas segala pemahaman, namun mengetahui semua hal" (Qur'an 6 : 103) Allah adalah satu-satunya Tuhan dan Tuhan yang sama disembah dalam agama Kristian dan Yahudi . ( 29:46 ).
Image result for kaabahIslam muncul pada abad ke-7 CE dalam konteks kedua-dua Kristian dan Judaisme, dengan beberapa unsur-unsur tematik yang serupa dengan Gnostisisme. Kepercayaan Islam menyatakan bahawa Muhammad tidak membawa agama baru dari Tuhan, tetapi adalah agama yang sama seperti yang diamalkan oleh Abraham , Musa , Daud , Yesus dan semua nabi Allah yang lain. Penegasan Islam adalah bahawa mesej Tuhan telah rosak, terdistorsi atau hilang dari masa ke masa dan Quran telah dihantar kepada Muhammad untuk membetulkan mesej yang hilang dariTaurat , Perjanjian Baru dan kitab-kitab sebelumnya dari Tuhan.

Al-Qur'an menegaskan kewujudan kebenaran tunggal dan mutlak yang melampaui dunia; sebuah makhluk yang unik dan tidak dapat dipisahkan yang bebas dari penciptaan. Al-Qur'an menolak mod pandangan pemikiran seperti idea tentang dualitas Tuhan dengan mengatakan bahawa baik baik dan jahat menghasilkan dari perbuatan kreatif Allah. Tuhan adalah tuhan sejagat dan bukannya orang tempatan, suku atau parochial; mutlak yang menggabungkan semua nilai afirmatif dan tidak ada kejahatan. Ash'ariteologi, yang menguasai Islam Sunni dari kesepuluh hingga abad kesembilan belas, menegaskan transendensi ilahi dan memegang bahawa kesatuan ilahi tidak dapat diakses oleh sebab manusia. Ash'arisme mengajarkan bahawa pengetahuan manusia mengenai hal itu terhad kepada apa yang telah diturunkan melalui para nabi, dan pada paradoks seperti penciptaan kejahatan Tuhan, wahyu harus diterima apabila kayfa (tanpa bertanya).

Tauhid merupakan artikel terdahulu di antara Islam pengakuan iman , "Tidak ada Tuhan selain Allah, Muhammad adalah utusan Allah. Untuk sifat ketuhanan kepada entiti yang dicipta hanya dosa yang tidak boleh diampuni disebut di dalam Al-Quran . Keseluruhan pengajaran Islam terletak pada prinsip tauhid .

Kerana mereka secara tradisional menganggap konsep tauhid dengan orang tunggal sebagai Tuhan, Yudaisme dan Islam menolak idea Kristian tauhid. Judaisme menggunakan istilah Shituf untuk merujuk kepada cara-cara non-monoteistik untuk menyembah Tuhan. Walaupun umat Islam mengutamakan Yesus ( Isa dalam bahasa Arab) sebagai nabi, mereka tidak menerima doktrin bahawa dia adalah anak Allah.

Sabianisme
Artikel utama: Sabian
Menurut Al-Quran, kaum Sabian adalah kumpulan agama monoteistik. Sesetengah hadis menyebut mereka sebagai orang Islam. Walau bagaimanapun tafsiran ini mungkin berkaitan dengan fakta bahawa Quraisy musyrik digunakan untuk menggambarkan orang yang memeluk agama Islam dengan perkataan "Saba" [ perlu rujukan ] ( صبى / صبوت ) yang boleh sama ada bermakna bahawa istilah ini telah digunakan untuk sesiapa sahaja yang menukar agamanya atau mereka mengenal pasti mesej Muhammed sebagai "kepercayaan Sabian". Bekas penjelasan linguistik (iaitu saba = menukar agamanya ) adalah yang diterima pakai oleh kebanyakan ulama Islam.

Sabian sering dikenal pasti dengan Mandaeism , sebuah masyarakat monoteistik kecil yang hidup hari ini di Iraq dan menyebut diri mereka Yahyawiya ( Arab : يحياوية ). Para ulama Muslim secara tradisional melihat mereka sebagai pengikut nabi Nuh dan Yahya (iaitu Yohanes Pembaptis ).

Iman Bahá'í
Artikel utama: Tuhan dalam Iman Bahá'í

Rumah Ibadat Bahá'í, Langenhain , Jerman
Image result for Iman Bahá'í
Tuhan dalam Iman Bahá'i diajar untuk menjadi tuhan pribadi , terlalu hebat untuk manusia memahami sepenuhnya. Pemahaman primitif manusia tentang Tuhan dicapai melalui wahyu-Nya melalui Manifestasi perantara ilahi .  Dalam iman Bahá'i, doktrin-doktrin Kristian seperti Trinitas dilihat sebagai mengorbankan pandangan Bahá'í bahawa Tuhan adalah tunggal dan tidak sama. Dan keberadaan Iman Bahá'í adalah satu cabaran kepada doktrin Islam tentang ketetapan wahyu Muhammad. Tuhan dalam Iman Bahá'í berkomunikasi kepada manusia melalui perantara ilahi, yang dikenal sebagai Manifestasi Tuhan . Manifestasi ini mewujudkan agama di dunia. Ia melalui perantara ilahi ini bahawa manusia dapat mendekati Tuhan, dan melalui mereka Tuhan membawa wahyu ilahi dan undang-undang.

Keesaan Tuhan adalah salah satu ajaran utama Iman Bahá'í . The solat wajib di Baha'i Faith melibatkan kesaksian monoteistik yang jelas. Tuhan adalah makhluk yang tidak dapat binasa, yang tidak menjadi sumber semua kewujudan.  Dia digambarkan sebagai "Tuhan peribadi, tidak dapat diketahui, tidak dapat diakses, sumber semua Wahyu, abadi, maha tahu , hadirin dan maha kuasa ". Walaupun transenden dan tidak boleh diakses secara langsung, imejnya dicerminkan dalam ciptaannya. Tujuan penciptaan adalah untuk dicipta untuk mempunyai kemampuan untuk mengetahui dan mencintai penciptanya. Tuhan menyampaikan kehendak dan tujuannya kepada umat manusia melalui pengantara, yang dikenal sebagai Manifestasi Tuhan , yang merupakan nabi dan utusan yang telah mendirikan agama dari zaman prasejarah sampai sekarang.

Atenisme
Firaun Akhenaten dan keluarganya memuja Aten.
Amenhotep IV mulanya diperkenalkan Atenism dalam Tahun 5 pemerintahannya (1348/1346 BCE) semasa Dinasti ke-18 daripada New Kingdom . Dia membangkitkan Aten , sekali dewa Surga Mesir yang relatif tidak jelas yang melambangkan cakram matahari, ke status Tuhan Tertinggi di pantheon Mesir. [92] Untuk menekankan perubahan itu, nama Aten ditulis dalam bentuk cartouche yang biasanya dikhaskan untuk Firaun, inovasi Atenisme. Pembaharuan keagamaan ini seakan bertepatan dengan pengumuman perayaan Sed, semacam jubli kerajaan yang bertujuan untuk menguatkan kuasa ilahi raja Firaun. Secara tradisinya diadakan pada tahun ke tiga puluh zaman pemerintahan Firaun, ini mungkin merupakan perayaan sebagai penghormatan kepada Amenhotep III , yang mana beberapa pakar Mesir percaya bahawa mereka mempunyai kewarganegaraan dengan anaknya, Amenhotep IV dua hingga dua belas tahun.

Tahun 5 dipercayai menandakan permulaan pembinaan Amenhotep IV modal baru, Akhetaten ( Horizon of the Aten ), di tapak yang kini dikenali sebagai Amarna . Bukti ini muncul di tiga stelae sempadan yang digunakan untuk menandakan sempadan modal baru ini. Pada masa ini, Amenhotep IV secara rasmi menukar namanya kepada Akhenaten ( Setuju kepada Aten ) sebagai bukti penyembahan barunya. Tarikh yang diberikan untuk acara itu dianggarkan jatuh sekitar 2 Januari tahun itu. Pada tahun 7 pemerintahannya (1346/1344 SM), ibu kota telah dipindahkan dari Thebesuntuk Akhetaten (berhampiran Amarna moden), walaupun pembinaan bandar nampaknya berterusan selama dua tahun lagi. Dalam pergeseran mahkamahnya dari pusat-pusat tradisi tradisional Akhenaten memberi isyarat transformasi dramatik dalam fokus kuasa agama dan politik.

Pergerakan itu memisahkan Firaun dan mahkamahnya dari pengaruh keimamatan dan dari pusat-pusat ibadah tradisional, tetapi keputusannya mempunyai makna keagamaan yang lebih dalam-diambil bersama dengan perubahan namanya, adalah mungkin bahawa perpindahan ke Amarna juga dimaksudkan sebagai isyarat kematian simbolik Akhenaten dan kelahiran semula. Ia mungkin juga bertepatan dengan kematian bapanya dan penghujung kewajipan. Selain membina modal baru untuk menghormati Aten, Akhenaten juga menyelia pembinaan beberapa kompleks kuil yang paling besar di Mesir kuno, termasuk satu di Karnak dan satu di Thebes, dekat dengan kuil lama Amun .

Pada tahun 9 (1344/1342 SM), Akhenaten mengisytiharkan versi agama yang lebih radikal, mengisytiharkan Aten bukan hanya tuhan tertinggi Mesir, tetapi satu-satunya Tuhan Mesir, dengan dirinya sebagai perantara tunggal antara Aten dan orang Mesir. Ciri-ciri utama Atenisme termasuk pengharaman berhala dan imej lain Aten, kecuali cakera solar sinar, di mana sinar (biasanya digambarkan di tangan) kelihatan mewakili semangat Aten yang tidak kelihatan. Aten telah dialamatkan oleh Akhenaten dalam doa, seperti Hymn Agung kepada Aten : "O Tuhan Tunggal di sebelahnya tidak ada".

Butiran teologi Atenis masih belum jelas. Pengecualian semua tetapi satu tuhan dan larangan berhala adalah pemberian radikal dari tradisi Mesir, tetapi kebanyakan ulama melihat Akhenaten sebagai pengamal monolatik daripada monoteisme, karena ia tidak secara aktif menyangkal kewujudan tuhan-tuhan lain; dia hanya menahan diri dari menyembah kecuali Aten. Adalah diketahui bahawa Atenisme tidak semata-mata mengaitkan ketuhanan kepada Aten. Akhenaten meneruskan kultus Firaun, mengisytiharkan dirinya anak Aten dan menggalakkan rakyat Mesir menyembahnya.  Orang Mesir menyembah Akhenaten; hanya Akhenaten dan Nefertiti boleh menyembah Aten secara langsung.

Di bawah pengganti Akhenaten, Mesir kembali kepada agama tradisinya, dan Akhenaten sendiri telah dikelirukan sebagai bidah.

https://en.wikipedia.org/wiki/Monotheism


Tauhid (bahasa Arab: توحيد) merupakan konsep monoteisme Islam yang mempercayai bahawa Tuhan itu hanya satu. Tauhid ialah asas Aqidah. Dalam bahasa Arab, "Tauhid" bermaksud "penyatuan", sedangkan dalam Islam, "Tauhid" bermaksud "menegaskan penyatuan dengan Allah". Lawan untuk Tauhid ialah "mengelak daripada membuat", dan dalam bahasa Arab bermaksud "pembahagian" dan merujuk kepada "penyembahan berhala".

Tauhid menurut bahasa ertinya mengetahui dengan sebenarnya Allah itu Ada lagi Esa. Menurut istilah, tauhid ialah satu ilmu yang membentangkan tentang wujudullah (adanya Allah) dengan sifat-Nya yang wajib, mustahil dan jaiz (harus), dan membuktikan kerasulan para rasul-Nya dengan sifat-sifat mereka yang wajib, mustahil dan jaiz, serta membahas segala hujah terhadap keimanan yang berhubung dengan perkara-perkara sam’iyat, iaitu perkara yang diambil dari Al-Quran dan Hadis dengan yakin.

Sebahagian ulama mentakrifkan ilmu tauhid sebagai berikut:

"Ilmu tauhid ilmu yang menerangkan hukum-hukum syarak dalam bidang i’tiqad yang diperoleh dari dalil-dalil yang qat’i (pasti) yang berdasarkan ketetapan akal, Al-Quran dan Hadis."

Persoalan ‘Apa itu tauhid?’ seringkali dijawab dengan ayat-ayat yang bermaksud bahawa puncak kenyataan tauhid adalah ucapan kalimah syahadah, dan sering juga berlaku apabila jawapan itu diungkap tanpa sedikit pun mengetahui makna ucapan itu. Jika yang ditanya mempunyai lebih pengetahuan, maka padanya, Tuhan itu ialah yang menciptakan sendiri kerajaan-Nya, dan jawapan yang diberi akan berkait rapat dengan tauhid rububiyah sahaja.

Kalimah ‘laa ilaha illallah’ bermaksud tidak ada Tuhan selain Allah. Kalimah ini menunjukkan bahawa manusia tidak ada tempat bersandar, berlindung dan berharap kecuali Allah. Tidak ada yang menghidupkan dan mematikan, tiada yang memberi dan menolak melainkan Allah. Zahirnya syariat menyuruh kita berusaha beramal, sedang hakikatnya syariat melarang kita menyandarkan diri pada amal usaha itu supaya tetap bersandar pada kurnia Allah. Konsep ini melahirkan konsep tawakkal, dimana selepas kita berusaha, tetap kita perlu kepada Allah.

Tauhid bukanlah sekadar ucapan ‘laa ilaha illallah’, walaupun ucapan tersebut merupakan sebahagian daripadanya. Tetapi tauhid itu adalah nama untuk pengertian yang agung dan ucapan yang mempunyai erti yang besar, lebih besar dari semua pengertian. Tauhid ialah pembebasan terhadap penyembahan kepada semua yang bukan kepada Allah dan penerimaan dengan hati serta pengibadahan kepada Allah semata.

Allah berfirman
“Sedangkan Tuhan kamu ialah Tuhan Yang Maha Esa, tidak ada Tuhan melainkan Dia Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang” (QS 2:163)
Dan Allah berfirman lagi
“Hai kaumku, bagaimanakah kamu, aku menyeru kamu kepada keselamatan, tetapi kamu menyeru aku kepada neraka? Kenapa kamu menyeruku supaya kafir kepada Allah dan menyekutukan-Nya dengan apa yang tidak aku ketahui, padahal aku menyeru kamu beriman kepada Yang Maha Perkasa lagi Maha Pengampun?” (QS 40:41-42)
Ayat-ayat begini banyak dalam Al-Quran dan menerangkan bahawa erti dua kalimah syahadah adalah bebas dari penyembahan kepada selain Allah, dan mengkhususkan Allah sahaja untuk penyembahan itu. Inilah petunjuk dalam beragama dan untuk perkara inilah Allah mengutus para rasul-Nya dan untuk perkara inilah juga Allah menurunkan semua kitab-Nya.

Orang-orang musyrik sebenarnya percaya dengan kewujudan Allah, dan mereka mencari perantara untuk mendekatkan diri mereka kepada Allah lalu diharapkan kepada rahmat-Nya dan takut akan siksa-Nya. Ibn Abbas berpendapat bahawa yang mereka seru dengan doa ialah Isa, Maryam dan Uzair. Athaa’ dan ad-Dhahhaq pula berpendapat mereka menyeru pada para malaikat.

Yang dibenarkan dalam Islam bukanlah berdoa kepada malaikat atau nabi atau perantara lainnya. Islam menuntut kita agar hanya rasa takut dan berharap kepada Allah kerana itu hak Allah kepada hambanya. Suatu kisah terjadi dizaman Rasulullah s.a.w, dimana seorang pencuri telah dipotong tangannya, lalu dia berkata kepada Nabi, “Allahumma Ya Allah! Sesungguhnya aku bertaubat kepada Allah dan aku tidak bertaubat kepada Muhammad.” Nabi s.a.w langsung bersabda, “Dia mengetahui yang hak bagi yang berhak.” Perkara ini menunjukkan bahawa yang patut ditakuti, digeruni, diharapkan dan dipanjatkan doa ialah Allah, dan Allah semata.

Demikianlah para ahli tafsir, dengan bukti-bukti seperti di atas, menyatakan:

"Maka teranglah bahawa erti tauhid dan syahadat laa ilaha illallah ialah meninggalkan perbuatan orang-orang musyrik, iaitu berdoa kepada orang-orang saleh, atau malaikat atau jin dalam meminta pertolongan Allah untuk menghilangkan bahaya atau mendapatkan rahmat."


Orang Islam mempercayai bahawa Allah tidak boleh disamakan dengan makhluk atau konsep yang lain. Monoteisme Islam adalah mutlak, bukannya relatif atau majmuk dalam semua erti kata perkataan ini. Oleh itu, orang Islam menolak konsep Triniti yang dipegang oleh kebanyakan orang Kristian yang memerihalkan Tuhan sebagai tiga makhluk.





Demikianlah Artikel Monotheisme & semitic

Sekianlah artikel Monotheisme & semitic kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Monotheisme & semitic dengan alamat link https://fselektro.blogspot.com/2018/08/monotheisme-semitic.html
logoblog

Thanks for reading Monotheisme & semitic

Previous
« Prev Post

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق