الأحد، 8 أبريل 2018

Falsafah politik

  faisal       الأحد، 8 أبريل 2018
Falsafah politik - Hallo sahabat faisal service elektrinic, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Falsafah politik, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Falsafah politik
link : Falsafah politik

Baca juga


Falsafah politik



Adalah agak ‘keganjilan’ cemuhan2 ahli-ahli politik, yang mengaku sebagai ahli politik seluruh manusia sejagat terhadap bangsa-bangsa mereka . Mereka ini tidak mencari jalan untuk menyatukan anak-anak bangsa sejagat , tetapi hanya mencari hujah-hujah untuk memecah belahkan perpaduan agama dan kaum sesama di dalam pentakbiran negara-negara mereka.

Mereka hanya mampu memperkatakan ini adalah salah, inilah kebenaran, ini adalah pencuri, ini mungkin perompak, ini diterima ini perasuah, ini terbatal dan ini harus, ini pengelewengan, ini cukai dan sebagainya….. Inilah konsep politik ahli-ahli yang cenderung kepada kepentingan sendiri dan keuntungan mereka semata-mata.. Maka tidak hairanlah dunia dari dulu, kini dan sampai sekarang berpihak-pihak, bersuku-suku, berbalah tanpa henti. Hujah-hujah ahli politik, ahli-ahli materialisma, mencemuh sesama bangsa yang berbilang kaum dan agama di negara masing-masing



Jauh menyeleweng daripada 'akal fikiran' yang waras dalam menjalankan matlamat yang sebenar.

Mereka tidak lagi melancarkan reformasi masyarakat dan menegakkan keadilan untuk ‘MENYATUKAN sesama bangsa yang berbilang kaum dan agama’. Mereka merayau di perlembahan khayal. ‘SEOLAH2 mereka telah berada tetap di kebenaran. dan lawan mereka yang sama memperjuangkan perkara yang sama adalah berada di pihak yang salah

Tanpa sedar bahawa para pemerintah, para ahli agama dan para ahli politik juga merayau dalam perlembahan corupt. Seolah-olah mereka senang dengan keadaan kedirian sediri ‘seolah merekalah kebenaran yang hakiki’. Pemerintahan  menjadi rosak, rakyat hidup dalam impian dan bangsa sesama bangsa menjadi porak-peranda sesama kaum dan agama dengan bersikap rasist sesama sendiri
Rakyat-rakyat yang lain juga akan mencari hujah-hujah yang mencemuh sesama mereka, maka akan jadilah Dunia kini bangsa yang berbilang kaum dan agama dianggap berkecamuk oleh orientalis dan penganut-penganut politiknya sendiri. Dan dengan demikian bangsa-bangsa sejagat adalah satu-satunya bangsa yang sangat senang dipengaruhi, kerana rapuhnya kesatuan siratur Rahim.. tiada titik pertemuan.

Bahkan ahli politik dan kelompok-kelompok yang lain tidak mahu mengaku kesilapan atau mereka tidak sedar kesilapan-kesilapan mereka. Seluruh bangsa-bangsa di dunia tidak akan dapat bersatu kalau sekiranya tidak kembali kepada fitrah dan tujuan matlamat yang sebenar.
Inilah satu juzu’ dari falasafah ahli politik yang ‘telah’ menjadi sampah.
Salam Satu Dunia

39. MENGGADAIKAN AGAMA KERANA DUNIA
Ertinya:

Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. hersabda; “Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah swt. Berfirman kepada mereka, “Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)”.
H.R Termizi

Keterangan

Golongan yang dimaksudkan di dalam Hadis ini ialah orang-orang yang menjadikan agama sebagai alat untuk mendapat keuntungan dunia. Mereka rela menggadaikan agama untuk meraih keuntungan dunia. Dan apabila bercanggah kepentingan dunia dengan hukum syarak mereka berani mengubah hukum Allah dan memutarbelitkan kenyataan. Mereka juga pandai mengemukakan hujah-hujah yang menarik dan alasanalasan yang memikat hati, tetapi sebenarnya hujah-hujah dan alasan tersebut hanya sernata-mata timbul dari kelicinan mereka memutarbelitkan kenyataan. Mereka menipu orang lain dan juga menipu diri mereka sendiri.
Mereka akan dilanda kekusutan pemikiran yang sangat tajam sehingga orang alim yang banyak pengalaman pun akan kehabisan akal dan buah fikiran. Mereka menghadapi masalah-masalah yang meruncing dan akan menemui jalan buntu dalam permasalahan yang dihadapi.

Keistimewaan manusia dari segala sesuatu adalah manusia karena punya akal fikiran. Maka manusia dengan fikirannya merupakan isi dari alam ini, yang mana tidak ada yang mulia di dunia ini, kecuali manusia yang berakalnya. Salah satu fungsi akal dalam kehidupan manusia tiada lain sebagai petunjuk jalan guna memilih yang bermanfaat dan meninggalkan yang mudharat.

Logika ada semenjak manusia ada di dunia, walaupun dalam tingkat yang sederhana, dalam kehidupan manusia pasti mempraktikkan hukum berpikir, persoalannya.. Manusia itu tidak menyadari ia telah melakukan kegiatan berpikir.


Demokrasi

Demokrasi ( Greek : δημοκρατία dēmokratía , secara harfiah "pemerintahan rakyat"), dalam penggunaan moden, adalah sistem pemerintahan di mana rakyat menjalankan kuasa secara langsung atau memilih wakil dari kalangan mereka untuk membentuk badan pentadbir, seperti parlimen . [1] Demokrasi kadang-kadang disebut sebagai "pemerintahan majoriti". [2] Demokrasi adalah sistem pemprosesan konflik di mana hasilnya bergantung kepada apa yang dilakukan peserta, tetapi tiada daya tunggal yang mengawal apa yang berlaku dan hasilnya.



Ketidakpastian hasil adalah wujud dalam demokrasi, yang membuat semua tentera bergelut berulang kali untuk merealisasikan kepentingan mereka, sebagai penyimpangan kuasa dari sekumpulan orang kepada satu set peraturan. [3] demokrasi Barat, yang berbeza daripada apa yang wujud dalam masyarakat-masyarakat pra-moden, secara amnya dianggap berasal dari negara-negara kota seperti Classical Athens dan Republik Rom , di mana pelbagai skim dan darjah hak mengundi kepada penduduk lelaki bebas diperhatikan sebelum borang itu hilang di Barat pada awal zaman purba . Perkataan Inggeris bermula pada abad ke-16, dari bahasa Perancis Tengah dan Latin Tengah yang lebih tua .

Menurut ahli sains politik Larry Diamond , demokrasi terdiri daripada empat elemen utama: sistem politik untuk memilih dan menggantikan kerajaan melalui pilihan raya yang bebas dan adil ; penyertaan aktif rakyat, sebagai warganegara, dalam politik dan kehidupan sivik; perlindungan hak asasi semua warganegara; a kedaulatan undang-undang , di mana undang-undang dan prosedur memohon sama rata kepada semua rakyat. [4]

Istilah ini muncul pada abad ke-5 SM, yang menandakan sistem politik yang ada di negara-negara kota Yunani , terutamanya Athens , bermaksud "pemerintahan rakyat", berbeza dengan aristokrasi ( ριστοκρατία , aristokratia ), yang bermaksud "pemerintahan elit ". Walaupun secara teoritis definisi ini bertentangan, dalam praktiknya perbezaan telah kabur secara sejarah. [5]Sistem politik Athena Klasik, sebagai contoh, memberikan kewarganegaraan demokratik kepada lelaki bebas dan mengecualikan budak dan wanita dari penyertaan politik. Di dalam hampir semua kerajaan demokrasi sepanjang sejarah purba dan moden, kewarganegaraan demokratik terdiri daripada kelas elit sehinggalah penuh franchisement dimenangi untuk semua warga dewasa dalam demokrasi paling moden melalui gerakan hak pilih abad ke-19 dan ke-20.

Demokrasi berbeza dengan bentuk kerajaan di mana kuasa sama ada yang dipegang oleh individu, seperti dalam monarki mutlak , atau di mana kuasa dipegang oleh sebilangan kecil individu, seperti dalam oligarki . Walau bagaimanapun, penentangan ini, yang diwarisi dari falsafah Yunani, [6] kini kabur kerana kerajaan kontemporari mempunyai unsur demokrasi, oligarki, dan monarki bercampur. Karl Popper mendefinisikan demokrasi berbanding dengan kediktatoran atau kezaliman , dengan itu memberi tumpuan kepada peluang bagi rakyat untuk mengawal pemimpin mereka dan untuk menggulingkan mereka tanpa memerlukan revolusi. [7]
-https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

autokrasi adalah sistem kerajaan di mana besar kuasa (sosial dan politik) adalah tertumpu di tangan satu orang, yang keputusannya adalah tertakluk kepada tidak sekatan undang-undang luar atau mekanisme diselaraskan kawalan popular (kecuali mungkin untuk ancaman yang tersirat daripada rampasan kuasa d'état atau pemberontakan massa ). [1] Monarki mutlak (seperti Arab Saudi , Emiriah Arab Bersatu , Oman , Brunei dan Swaziland ) dan diktator (seperti Cuba , China ,Korea Utara dan Syria ) adalah bentuk autokrasi zaman moden yang utama.

Pada masa dahulu, istilah "autokratik" dicipta sebagai ciri yang menguntungkan pemerintah, mempunyai beberapa kaitan dengan konsep "kekurangan konflik kepentingan" serta petunjuk kemegahan dan kuasa. Tsar Rusia misalnya digelar, "Autokrat dari semua Russias", menjelang awal abad ke-20.
-https://en.wikipedia.org/wiki/Autocracy

Peristiwa 13 Mei

Peristiwa 13 Mei pada tahun 1969 ialah rusuhan kaum yang berlaku dan kemuncak masalah perpaduan di Malaysia. Tragedi ini telah meragut nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 10 Mei 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia.

Isu perkauman dalam pilihan raya 1969
Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai bumiputera dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan kepada ahli-ahli politik yang ingin mendapatkan faedah daripadanya dalam pilihanraya.

Pada pilihanraya umum 1969, Parti Perikatan yang dianggotai oleh UMNO, MCA, dan MIC gagal memperolehi majoriti 2/3 di parlimen walaupun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Hal ini disifatkan oleh parti pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi yang dimenangi Parti Perikatan dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.

Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi.

Pihak pembangkang yang memperoleh pencapaian gemilang dalam pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka dengan berarak pada 11 Mei 1969. Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk menimbulkan isu perkauman. Namun, terdapat segelintir pengikut perarakan (identiti mereka tidak dapat dikenal pasti) telah mengeluarkan slogan-slogan bersifat sensitif berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya sekitar bandaraya Kuala Lumpur. Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di mana kaum Cina berarak menerusi kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga mendorong kepada kejadian tersebut.[1] Pihak pembangkang yang sebahagian besar darinya kaum Cina dari Parti Tindakan Demokratik dan Gerakan yang menang, mendapatkan permit polis bagi perarakan kemenangan melalui jalan yang ditetapkan di Kuala Lumpur. Bagaimanapun perarakan melencong dari laluan yang ditetapkan dan melalui kawasan Melayu Kampung Baru, menyorak penduduk di situ.[2] Sesetengah penunjuk perasaan membawa penyapu, kemudiannya dikatakan sebagai simbol menyapu keluar orang Melayu dari Kuala Lumpur, sementara yang lain meneriak slogan mengenai tengelamnya kapal Perikatan — logo perikatan.[3] Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum Parti Gerakan mengeluarkan kenyataan meminta maaf pada 13 Mei di atas kelakuan penyokong mereka. Menteri besar Selangor, Dato' Harun Idris telah mengumumkan bahawa perarakan balas meraikan kemenangan UMNO akan dijalankan pada pukul 7.30 malam, 13 Mei 1969.
-https://ms.wikipedia.org/wiki/Peristiwa_13_Mei

JIKA ENGKAU BERKEHENDAKKAN KEMULIAAN YANG ABADI JANGANLAH ENGKAU MENCARI KEMULIAAN YANG SEMENTARA.

Manusia mencari kemuliaan melalui berbagai-bagai cara. Mereka mencarinya melalui harta, pangkat dan kekuasaan. Ada yang mencarinya melalui ilmu dan amal. Ada yang mencarinya melalui wajah yang cantik dan suara yang merdu. Ada pula mencarinya melalui tindakan yang mencabar seperti terjun dari tempat yang tinggi. Semua kemuliaan yang diperolehi dengan cara demikian bersifat sementara. Bila orang yang berkenaan berpisah daripada alat yang menjadikannya mulia maka hilang juga kemuliaan yang dimilikinya. Semua kemuliaan tersebut adalah fatamorgana. Orang yang berpangkat, berkuasa dan berharta akan tidak berasa mulia lagi bila berhadapan dengan orang yang tinggi pangkatnya, lebih besar kuasanya dan lebih banyak hartanya. Orang yang dimuliakan kerana kecantikannya tidak dimuliakan lagi apabila wajahnya sudah berkedut. Orang yang dimuliakan kerana kemerduan suaranya tidak dimuliakan lagi bila ada orang lain yang lebih merdu suaranya. Orang yang dimuliakan kerana berani terjun dari tempat yang tinggi tidak dimuliakan lagi bila ada orang lain yang lebih berani terjun dari tempat yang lebih tinggi.

 Orang yang memiliki kemuliaan yang bersifat sementara itu tidak dapat merasakan kedamaian kerana bimbangkan kemuliaannya akan dicabar oleh orang lain. Orang yang dimuliakan kerana ilmu juga bimbang takut-takut ada orang lain yang lebih berilmu akan mengambil alih kedudukannya. Orang yang dimuliakan kerana kekuatan amal kebaikannya masih juga bimbang takut-takut orang ramai mendapat tahu akan keburukannya yang lalu atau yang tersembunyi. Semua kemuliaan tersebut akan berakhir apabila manusia mengalami kematian. Jasadnya disemadikan di dalam tanah dan kemuliaannya ditinggalkan di atas kuburnya.

 Jika diperhatikan benar-benar didapati bahawa apa yang dikatakan kemuliaan bukanlah apa yang dimiliki dan bukan apa yang diletakkan oleh orang lain kepada seseorang itu. Kemuliaan dan kemegahan adalah perasaan yang timbul di dalam hati. Ada orang yang kuasanya tidak seberapa tetapi sudah merasakan sangat mulia. Ada orang yang hanya menjadi pemandu raja tetapi sudah berasa mulia seperti raja. Ada orang yang namanya disebutkan oleh pembesar negeri di hadapan khalayak ramai, pun sudah merasakan dirinya mulia.

 Kalam Hikmat yang lalu telah memberi gambaran tentang aspek zahir serta aspek batin. Alam dalam aspek zahirnya adalah tipu daya. Kemuliaan dan kemegahan yang dibina di atas tapak zahir alam juga bersifat tipu daya, bukan asli dan sama sekali tidak kekal. Kemuliaan dan kemegahan yang demikian hanyalah sangkaan.

Tidaklah patut  mereka (orang-orang munafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu ialah milik Allah, (diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya).
( Ayat 139 : Surah an-Nisaa’ )

 Hanya Allah s.w.t yang memiliki kemuliaan. Tidak ada satu pun makhluk yang dapat mengwujudkan kemuliaan. Apa yang dicipta oleh makhluk hanyalah gambaran yang menurut sangkaan. Kemuliaan sejati hanya boleh didapati dari Allah s.w.t. Jalannya adalah dengan mengambil perhatian kepada aspek batin yang bersangkutan dengan ketuhanan. Hamba Allah s.w.t yang tidak tertipu oleh zahirnya alam akan terus berpegang pada aspek batinnya yang memberi peringatan dan petunjuk. Mereka bersabar dalam menempuh gelombang takdir Ilahi sehingga mereka terdampar di pantai keredaan Ilahi.

 Di sana dipakaikan kepada mereka pakaian kemuliaan iaitu tauhid yang benar. Tauhidlah kemuliaan yang sejati dan abadi. Tauhid mengajarkan hanya Allah s.w.t Yang Maha Esa, Maha Mulia, tidak yang lain. Apabila hati seseorang sudah dipenuhi oleh tauhid maka ia dipenuhi oleh kemuliaan. Kemuliaan yang dipancarkan oleh tauhid tidak akan rosak binasa. Perpisahan daripada benda-benda alam, pendapat orang lain dan apa sahaja tidak sedikit pun menjejaskan hati yang bertauhid. Hati yang sudah penuh dengan kemuliaan Allah s.w.t tidak lagi menghiraukan penghinaan makhluk. Ia tidak berakhir dengan kematian kerana Allah s.w.t tidak binasa dan kemuliaan-Nya juga tidak binasa. Ia tetap mulia di dalam kuburnya, mulia ketika dibangkitkan dari kuburnya dan lebih mulia lagi di akhirat yang kekal abadi.



DEMOCRACY: A RELIGION!  ???
Sometimes they call democracy a freedom, or a 'consultation' (this term is explained further on). Sometimes they bring forth arguments that apparently make democracy a valid concept, and they use the story of the judgement of Yusuf (Yusuf) - peace be upon him - with the King as an example. Other times they use the judgement of the Negus as an example - simply to serve their own interests and motives, and to fulfil their own personal agendas. They distort the Truth with Falsehood, and mix the Light with the Darkness, and the Polytheism of democracy with the Monotheism of Islam. But we, with the help of Allah, replied to all of these fallacies, and showed that democracy is a religion. But it is not Allah’s religion. It is not the religion of monotheism, and its parliamentary councils are just places of polytheism, and safe havens for paganistic beliefs. All of these must be avoided to achieve monotheism, which is Allah’s right upon His servants. We must destroy those who follow democracy, and we must take their followers as enemies - hate them and wage a great Jihad against them. Democracy is an obvious polytheism and thus a clear disbelief that Allah has warned us against, in His Book. And His Messenger (salallaahu 'alayhi wa'sallam) attacked such taghut (false deities) throughout his life.

This is a Reminder to the True Believers, and
A Warning to the Negligent, and
A Clear Evidence against the Arrogant.

And this is an Apology to Allah.

 Written by: Abu Muhammad ‘Aasim al-Maqdisi


Freemason : Fatwa Arab Saudi

Freemason adalah sebuah pertubuhan politik sulit bertujuan menamatkan perbuatan baik dan sistem keagamaan sedunia dengan menggantikannya sistem tanpa agama serta undang-undang ciptaan manusia. Mereka mengatur revolusi serta menggantikan satu pemerintah dengan pemerintah lain, atas dasar kebebasan pemikiran dan kepercayaan.

Ini jelas disebut seorang daripada mereka ketika persidangan pelajar berlangsung pada tahun 1865 selepas masihi di Kota Liege, iaitu salah satu pusat kegiatan Freemason. Dia menyebut; manusia wajib menolak Tuhan dan memerangiNYA. Hendaklah seseorang itu menghancurkan kepercayaan langit dan mengoyaknya seperti kertas.

Ia tercatat dalam Perhimpunan Agung Mason (Masonic Grand Lodge, 1922, hlm.98), “Kami akan mengukuhkan kepercayaan bebas dalam pemikiran individu menerusi kuasa yang kami miliki, dan kami melancarkan perang sebenar terhadap musuh sejati manusia iaitu agama.

Freemason adalah salah satu pertubuhan sulit tertua yang masih wujud, sedang kewujudan sebenarnya masih tidak jelas terhadap kebanyakan penduduk. Bahkan ahli-ahli mereka tidak diketahui, kerana plot kepimpinan mereka cukup tersembunyi dan rahsia. Namun mereka cukup menyanjung usaha merealisasikan perancangan serta objektif pertubuhan (Freemason). Kebanyakan agenda dijalankan secara lisan, kerana bukti bertulis tidak dapat ditemui.

Teori pertubuhan dan cara kerja Freemason banyak diambil dari tradisi lama Yahudi. Fakta ini dikuatkan bahawa idea dan ajaran Yahudi menjadi asas penubuhan Freemason (The Grand Lodge) pada tahun 1717 masihi. Ini termasuklah prinsip dan simbol pertubuhan. Ini boleh dilihat dalam kenyataan terkandung dalam majalah Masonic Acacia, bahawa “Kita boleh menemui ramai Yahudi di kalangan ahli-ahli Freemason” (isu no.66, tahun 1908)

Satu-satunya pertubuhan yang giat memusnahkan kepercayaan agama ialah Freemason. Kepercayaan tersebut menyamai kepercayaan Yahudi. Simbol mereka ialah 6 bucu bintang iaitu Star of David. Yahudi dan Freemason menganggap mereka adalah keturunan daripada roh pembina Kuil Sulaiman (Temple of Solomon). Manakala, dalam Protokol Orang-Orang Besar Zion menyerlah hasrat sebenar mereka mahu memusnahkan kepercayaan beragama.

Sememangnya wujud hubungan antara Freemason dan Yahudi dalam mengatur konspirasi serta agenda menjatuhkan sesebuah kerajaan. Seruan kebebasan pemikiran yang didukung dari idea cetusan Freemason sebenarnya menyebabkan kemusnahan moral di dunia serta banyak kerosakan sosial dan lain-lain.

Atas dasar ini, mana-mana Muslim yang menyertai pertubuhan Mason (atau pro-Mason) telah menjadi kafir kerana mendukung kepercayaan serta agenda mereka. Mereka diseru agar segera bertaubat. Sebaliknya, jika dia masih meneruskannya, hukuman mati (hadd - kerana terkeluar dari Islam) adalah wajib ke atasnya dan kematiannya dalam golongan kafir.


Baca lanjut: Fatwa Lajnah Daimah KSA, 2/312-315.




Demikianlah Artikel Falsafah politik

Sekianlah artikel Falsafah politik kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Falsafah politik dengan alamat link https://fselektro.blogspot.com/2018/04/falsafah-politik.html
logoblog

Thanks for reading Falsafah politik

Previous
« Prev Post

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق